Hoe gastvrij ben jij?



Thalassa - Huig Molenaar

Plaatsingsdatum februari 2023


Met dit maandelijks terugkerende item willen wij onze partners een podium bieden om hun verhalen over gastvrijheid te delen en zo elkaar te inspireren. Deze maand is het woord aan Huig Molenaar, eigenaar van Thalassa. Wij vroegen Huig hoe hij en zijn team het verschil maken binnen gastvrijheid.


Gastvrijheid is voor ons superbelangrijk in alles wat we doen. Gastvrijheid en het laten thuis voelen van onze gasten zit in ons dna. We waren dan ook zeer gelukkig dat we in 2018 voor de uitstraling van het paviljoen, de uitstraling van de bedjes, de service en de kwaliteit tot beste strandpaviljoen van Nederland zijn verkozen. Als familie proberen we altijd te gaan voor de beste kwaliteit en hoogste mate van gastvrijheid. Niet alleen in de manier waarop gasten welkom worden geheten, maar ook duurzaamheid en toegankelijkheid van bv minder validen vinden wij zeer belangrijk. Zo hebben wij een blauwe mat en strandrolstoel om minder validen tot aan de waterkant te kunnen laten komen. We hebben ook in het recente verleden ideeën aangedragen die misschien wat te vroeg kwamen voor Zandvoort zoals een lift vanaf de boulevard naar het strand.

Wij streven ook naar het hoogst haalbare vwb duurzaamheid zonder te greenwashen. Met veel trots kan ik zeggen dat we een Green Key Goud-certificaat hebben gekregen. Bedrijven met een Green Key-keurmerk doen er alles aan om natuur en milieu te sparen, zonder dat hun gasten inleveren op comfort en kwaliteit. We gaan daarbij een stap verder dan de normale wet- en regelgeving.

Om gasten een gastvrije en mooie beleving te geven zorgen we voor een schoon strand door een zelfbedacht afvalbakkenplein neer te zetten en rijden we elke avond met onze tractor met schoonmaakfaciliteit over het strand om na een drukke dag de nieuwe gasten weer een prachtig schoon strand te trakteren. En gastvrijheid zit juist ook in kleinere dingen zoals een lach van het goedgetrainde personeel, passend advies bij het eten, afscheid nemen van gasten of dat strandbezoekers hun voeten kunnen schoonmaken met zitjes en stoffers.



Passion4Guests – Joske Kuut

Plaatsingsdatum januari 2023


Met dit maandelijks terugkerende item willen wij onze partners een podium bieden om hun verhalen over gastvrijheid te delen en zo elkaar te inspireren. Deze maand is het woord aan Joske Kuut, zij is Hospitality Trainer/Coach bij Passion4Guests. Wij vroegen Joske hoe zij het verschil maakt binnen gastvrijheid.


Wat is gastvrijheid voor mij?

Voor mij heeft dit alles te maken met mij gewenst voelen, gezien en gewaardeerd worden. Hierbij hoort dus een warm welkom, een praatje, wat (oprechte) interesse naar mij toe als klant. Ik vind het fijn als ik geen nummertje ben, maar gezien en gehoord word als mens. En tegenwoordig ben ik niet de enige die dit belangrijk vindt. Mensen in Nederland geven namelijk niet snel meer een hoog cijfer op internet. Een 9 haal je zelden en een 10 al helemaal niet. Dit komt omdat men steeds hogere verwachtingen heeft en alleen als je die overtreft krijg je een hoog cijfer.


Ik als Hospitality trainer

Tijdens mijn trainingen heb ik het onder andere over verwachtingen overtreffen, Wow-momenten creëren, proactief gedrag, upsell en cross-sell of klachtafhandeling. In mijn training moet ik natuurlijk zelf ook heel gastvrij zijn: ik zorg dat ik de namen goed ken, dat ik met iedereen even een praatje maak en dat ik de deelnemers allemaal aan het woord laat. Ik presenteer de namen op een flipover of in de presentatie. Soms neem ik een cadeautje mee, blaas ik ballonnen op en zet ik muziek aan. Alles om een fijne sfeer te creëren en verwachtingen te overtreffen. Zo hoort het ook in een bedrijf: zorg dat je gast zich fijn en welkom voelt en dat geen vraag vervelend is (ook al hoor je hem voor de 100e keer). Met mijn trainingen hoop ik Nederland nóg gastvrijer te maken.



Center Parcs – Christa Zwemmer

Plaatsingsdatum december 2022


Met dit maandelijks terugkerende item willen we onze partners een podium bieden om hun verhalen over gastvrijheid te delen en zo elkaar te inspireren. Deze maand is het woord aan Christa Zwemmer, zij is receptioniste bij Center Parcs. Wij vroegen Christa hoe zij en haar collega’s het verschil maken in gastvrijheid.


We stellen alles in het werk om onze gasten een onbezorgd verblijf te bieden

“Gasten die bij ons een verblijf boeken willen ontzorgd en vermaakt worden, want dat is waar Center Parcs voor staat. Daarom zijn de Aqua Mundo, de Action Factory en de Market Dome te bereiken op wandelafstand, organiseren we veel activiteiten en serveren we 's ochtends een uitgebreid ontbijtbuffet in het hotel. De hotelkamers en de cottages zijn daarom ook comfortabel ingericht en de receptie is 24/7 bereikbaar. Wanneer gasten bij de receptie arriveren dan worden zij direct door ons opgemerkt en begroet. Ze komen vaak vroeger dan ze kunnen inchecken, waardoor ze niet direct hun kamer/cottage in kunnen. Uiteraard zorgen we er dan wel voor dat de gasten gebruik kunnen maken van alle faciliteiten door hen een bandje te geven die toegang hiertoe geeft. Door enkele vragen te stellen kunnen we al gauw inschatten wat de wensen zijn, zo kunnen we de gasten wijzen op de diverse activiteiten die tijdens het verblijf georganiseerd worden.

Vaste gasten van Center Parcs (met minimaal 1 verblijfsbezoek per jaar) belonen we met een early check-in, 10% korting in de shops en een cadeautje op de kamer. Wanneer mogelijk bieden we gasten ook wel eens spontaan een activiteit aan, dit wordt erg gewaardeerd. Wanneer gasten uitchecken, maar toch nog Zandvoort willen bezoeken, dan kunnen ze de auto kosteloos op het parkeerterrein laten staan. Ook slaan we de bagage veilig op, tot de gast deze ophaalt en daadwerkelijk vertrekt.

Kortom: We doen er alles aan om onze gasten een onbezorgd verblijf te bieden en een 9+ ervaring te geven.”



Club Nautique – Charissa Lagarde en Bas de Ruiter

Plaatsingsdatum november 2022


Met dit maandelijks terugkerende item willen we onze partners een podium bieden om hun verhalen over gastvrijheid te delen en zo elkaar te inspireren. Deze maand is het woord aan Charissa Lagarde en Bas de Ruiter. Charissa en Bas zijn beiden restaurant- en salesmanager bij Club Nautique. Wij vroegen hen hoe zij samen met de hechte groep collega’s het verschil maken in gastvrijheid.


We spelen in op de behoeftes van onze gasten!

“Wij zijn een strandpaviljoen oftewel strandtent waar iedereen welkom is! Het begint uiteraard bij een hartelijk ontvangst, de gast wordt direct opgemerkt, begroet en daarna spelen we in op de specifieke wensen. Voor families hebben we gezellige plekjes waar kinderen wat meer ruimte hebben om te bewegen. Gasten die wat meer rust willen, kunnen lekker genieten of uitrusten op een rustigere plek. We ontvangen daarnaast ook veel zakelijke gasten, voor hen hebben we de beschikking over een supersnelle wifi verbinding via glasvezel (dit is uniek voor een beachclub) en op diverse plekken bevinden zich stopcontacten. Op deze manier kunnen ze ontspannen bij ons werken. Daarnaast is ons paviljoen rolstoelvriendelijk, onze strandrolstoel wordt ook regelmatig ingezet voor stichting Make a Wish, waarmee we een laatste wens op het strand kunnen laten uitkomen. Maar ook bijvoorbeeld mensen met honden zijn bij ons van harte welkom. Voor onze bezoekende (zee)honden hebben we waterbakjes staan en een pot hondenkoekjes, want deze viervoeters moeten natuurlijk ook verwend worden!”


Evenementen en arrangementen op maat, daar staan we voor

“We zijn bij uitstek ook hèt strandpaviljoen voor evenementen. De locatie maakt het mogelijk om ruimtes groter en kleiner te maken door het gebruik van flexibele wanden. Hiermee kunnen we de binnenruimte ook verbinden met het terras. Als gasten onze ruimtes bekijken zijn ze altijd zeer verrast over de mogelijkheden. Ook op het gebied van evenementen en arrangementen is alles mogelijk, de gast geeft aan wat hij/zij wil en wij faciliteren het. En het mooiste is dat we de evenementen en arrangementen zelf aannemen, bevestigen en organiseren. Doordat we veelvuldig contactmomenten hebben om alles af te stemmen, bouwen we al een relatie op met de gast en zo kan er nooit ruis ontstaan. Wil de gast blijven slapen? Moeiteloos brengen we hen in contact met andere ondernemers in Zandvoort. Want in Zandvoort werken we als ondernemers samen om het ónze gasten naar de zin te maken.”



Zandvoorts Museum – Gerardo Eijbersen

Plaatsingsdatum oktober 2022


Met dit maandelijks terugkerende item willen we onze partners een podium bieden om hun verhalen over gastvrijheid te delen en zo elkaar te inspireren. Deze maand is het woord aan Gerardo Eijbersen. Gerardo is host en gids bij het Zandvoorts Museum. Wij vroegen Gerardo hoe hij en zijn collega’s het verschil maken in gastvrijheid.


Mijn rol als host

“Bezoekers van het Zandvoorts Museum komen niet alleen voor de expositie, maar ook voor de verhalen achter de expositie. Ze vinden het ontzettend fijn om in hun eigen taal aangesproken te worden en uitleg te krijgen, dat doen we dan ook zoveel mogelijk. Naast het vertellen van de verhalen krijgen we ook regelmatig vragen over wat er verder allemaal in Zandvoort te beleven is. We zijn natuurlijk geen VVV meer, maar geven nog wel tips als mensen erom vragen, we zijn tenslotte wél gastvrij!”

Mijn rol als gids voor het Zandvoorts Museum en Zandvoort Marketing

“Vanaf april tot eind augustus organiseert het Zandvoorts Museum wekelijks bunkerwandelingen in de Amsterdamse Waterleidingduinen. Hier zijn tal van bunkers uit de Tweede Wereldoorlog te vinden. Onderweg naar deze bunkers neem ik de groep mee langs het gevarieerde landschap van dit duingebied en vertel ik hen over de unieke verzameling aan dieren en planten in dit gebied. Ik begeleid deze groepswandelingen ook voor Zandvoort Marketing. In de maand oktober arrangeren zij ook hertenwandelingen voor volwassenen en voor kinderen (uitsluitend in de herfstvakantie). Het is altijd een unieke ervaring om samen met de groep de burlende en vechtende herten te spotten. Tijdens de wandelingen probeer ik met iedere deelnemer een praatje te maken om ze op hun gemak te stellen. Ook moedig ik de mensen aan om vragen te stellen. Het is mijn missie om mensen met een brede glimlach en een rugzak vol informatie naar huis te laten gaan!”



Brasserie Marû - Mink Hesmerg

Plaatsingsdatum september 2022


Iedere maand vragen we één van onze partners om hun ervaring met gastvrijheid te delen en zo elkaar te inspireren. Deze maand is het woord aan Mink Hesmerg, general manager bij The Enso Group. Nadat The Enso Group 3 mooie restaurants geopend heeft in Haarlem was het tijd om ook Zandvoort kennis te laten maken met de Nikkei (Japan-Peruaanse keuken) en natuurlijk met de uitmuntende hospitality die hier onderdeel van is. Op 12 april 2022 opende Brasserie Marû (voorheen Café Neuf) haar deuren in Zandvoort. We vroegen Mink hoe hij en zijn team van Marû het verschil maken in gastvrijheid.


“Met de juiste inzet van hospitality kun je écht het verschil maken, daarom leiden we onze medewerkers op in de 6 stappen van ons inwerkprogramma. Als medewerkers deze stappen doorlopen, voelen gasten zich welkom, gezien en gehoord. Dit begint al bij het welkom heten. Hierbij vragen we: Op welke naam mogen wij u verwelkomen? In plaats van: Heeft u gereserveerd? Het zit vooral in de persoonlijke benadering en de woorden die je gebruikt. Als aanvulling op dit programma volgen onze medewerkers iedere maand een inspiratiedag met workshops, waarbij het programma iedere keer verschilt. De ene keer gaan we op bezoek bij een barista en de andere keer krijgen we een workshop van een cocktailshaker. Op deze manier scholen we onszelf bij, maar houden we onszelf ook geïnspireerd. We vinden het belangrijk om goed voor onze medewerkers te zorgen en hen op te leiden. Als het team tevreden is, dan stralen zij dat ook uit naar de gasten en is iedereen tevreden.”



Camping de Lakens - Djoerd Vulto

Plaatsingsdatum juli 2022


Met dit maandelijks terugkerende item willen we onze partners een podium bieden om hun gastvrijheid verhaal te delen en zo elkaar te inspireren.

Deze maand is het woord aan Djoerd Vulto, camping manager bij Camping de Lakens. Wij vroegen Djoerd hoe hij en zijn team het verschil maken in gastvrijheid.


"De gastvrijheid van onze gasten op Camping de Lakens begint al bij de eerste ontmoeting. Alles is erop ingericht om gasten te laten proeven van de beach vibe die je op Camping de Lakens ervaart.

Bij aankomst op de camping worden gasten ontvangen in onze vernieuwde open, zonnige en ruime receptie. Gasten checken bij ons in, zittend aan de balie, bij één van onze collega’s. De persoonlijke aandacht, de relaxte sfeer, de moderne uitstraling en de fijne manier van inchecken zorgen direct voor het echte vakantiegevoel. Onze receptie collega’s spreken Nederland, Duits en Engels, waardoor ook de buitenlandse toeristen in hun eigen taal worden ontvangen.

De ligging in Nationaal Park Zuid-Kennemerland biedt veel mogelijkheden voor gasten om te genieten van de prachtige omgeving. Onze collega’s van de receptie adviseren onze gasten over de vele fiets- en wandelmogelijkheden in de omgeving, maar ook weten zij veel te vertellen over andere leuke activiteiten in de omgeving. Ook de narrow casting die op verschillende plekken op de camping te vinden is, informeert gasten over leuke activiteiten tijdens hun verblijf.

Op Camping de Lakens besteden we veel aandacht aan de vitaliteit van onze gasten. We hebben een uitgebreid aanbod aan wellness- en sportfaciliteiten voor een actief of ontspannen verblijf. Zo genieten gasten van een heerlijke massage, een saunabezoek of kunnen ze deelnemen aan een bootcamp workout of surfles. Kortom wij doen alles om onze gasten een heerlijk verblijf te laten ervaren op Camping de Lakens."



Hotel @ Sea - Djaëll en Iliya

Plaatsingsdatum mei 2022


Met dit maandelijks terugkerende item willen we onze partners een podium bieden om hun gastvrijheid verhaal te delen en zo elkaar te inspireren.

Deze maand is het woord aan Djaël en Iliya, eigenaren van het compleet vernieuwde Hotel at Sea in Zandvoort. We vroegen hoe zij en hun team het verschil maken in gastvrijheid.


“Gastvrijheid draait bij ons om het creëren van een thuisgevoel. Het bieden van alle comfort en gemak van thuis gemixt met het gevoel er even tussen uit te zijn. Dat zit bij ons in de kleine dingen. Een heerlijke douche en bed bijvoorbeeld maar ook het geven van eventuele suggesties voor uitstapjes, wandelingen of restaurants. Er een privé wifi-punt op iedere kamer, zodat je altijd een veilige verbinding hebt en je de mogelijkheid hebt om op jouw eigen account een Netflix-serie te streamen op de tv. En een standaard koelkast en een flesje wijn op de kamer. Maar ook net iets verder gaan dan de gasten verwachten. We hadden laatst een gast die ons bestek zo mooi vond. Die hebben we daarom een setje meegegeven. En als we de mogelijkheid hebben, geven we de gast een gratis kamerupgrade. Dat zorgt er net voor dat de ervaring de verwachting overstijgt en je altijd top of mind bent. Om dat te kunnen doen is liefde en passie voor het ondernemen en voor de gasten heel belangrijk. Zodra dat er niet meer is, bestaat de kans op bedrijfsblindheid: ondernemen op de automatische piloot en doen wat je altijd al doet. Daar moet je voor waken.”



Vlug Fashion - Dave Vlug

Plaatsingsdatum april 2022


Met dit maandelijks terugkerende item willen we onze partners een podium bieden om hun gastvrijheid verhaal te delen en zo elkaar te inspireren.

Deze maand is het woord aan Dave Vlug, mede-eigenaar van Vlug Fashion’s Men’s Wear in Zandvoort. We vroegen Dave hoe hij en zijn vader het verschil maken in gastvrijheid.


“Bij ons in de winkel krijgt iedere klant dezelfde persoonlijke aandacht en service, of je nu een dorpsgenoot bent of een toerist uit Duitsland. We herkennen onze klanten, als iemand na 2 jaar weer bij ons in de winkel komt weten wij nog exact wat hij 2 jaar geleden bij ons heeft gekocht. Hiermee weten we onze klanten altijd positief te verrassen. Al 30 jaar besteden we veel zorg en aandacht aan onze kledingcollectie. Kwalitatieve en stijlvolle mannenmode. En we doen graag iets unieks. Zo starten we deze maand met onze eigen exclusieve race en circuit print overhemden en polo’s. We zijn immers trots op ‘ons’ Formule 1 circuit in Zandvoort en hoe leuk om dat in onze kleding uit te stralen?! Ons ondernemerschap is gedreven vanuit het oogpunt en in het belang van onze klant. Op korte termijn is dit niet commercieel ondernemen, maar een goede investering voor het opbouwen van een langetermijnrelatie is het zeker. Deze denkwijze blijkt te werken want de basis van onze winkel bestaat uit 80 procent terugkerende klanten (ook veel Duitse gasten!), waarvan sommige al meer dan 20 jaar. Mooi hè?!”



Behind the Beach Bike - Raymond van Duyn

Plaatsingsdatum maart 2022


Met dit maandelijks terugkerende item willen we onze partners een podium bieden om hun gastvrijheid verhaal te delen en zo elkaar te inspireren.

Deze maand is het woord aan Raymond van Duyn, eigenaar van Behind the Beach Bike Rentals in Zandvoort. We vroegen Raymond hoe hij en zijn team het verschil maken in gastvrijheid.


“Ons motto is: verplaats je in de gast. Wij verdiepen ons in de verschillende culturen van onze gasten en spreken naast Nederlands ook vloeiend Duits, Engels en zelfs Spaans. Omdat we communiceren in de eigen taal van de gast, maken we écht contact. En snappen daardoor precies wat de gast wil. Zo komen we tot een huurfiets die precies bij hem of haar past. We nemen de tijd om de fiets exact op maat af te stellen en geven tips voor fietsroutes waarvan wij denken dat de gast blij van wordt. En dat blijkt ook altijd het geval te zijn horen wij na afloop. Blije gasten die vanaf de fiets hebben genoten van ons mooie Zandvoort en omgeving, daar genieten wij weer van."



Lunchbreek - Liesbeth van der Meij de Bie

Plaatsingsdatum februari 2022


Met dit maandelijks terugkerende item willen we onze partners een podium bieden om hun gastvrijheid verhaal te delen en zo elkaar te inspireren.

Deze maand is het woord aan Liesbeth van der Meij de Bie, eigenaresse van Lunchbreek in Zandvoort. We vroegen Liesbeth hoe zij en haar team het verschil maken in gastvrijheid.


“Al 10 jaar lang is Lunchbreek een laagdrempelige lunchroom. Je stapt als het ware een huiskamer binnen. Of je nu alleen komt, met je familie, een vriend(in) of om te werken, iedereen is welkom voor een heerlijk kopje koffie, een vers ontbijt of smakelijke lunch. Innovatie en creativiteit is ons sleutelwoord. Regelmatig voegen we iets nieuws toe aan de menukaart en spelen hiermee in op trends, de seizoenen en vakanties. Zo hebben we nu in de voorjaarsvakantie een regenboog pannenkoek, speciaal voor de kids. Uiteraard met natuurlijke kleurstoffen want we werken alleen maar met verse producten en maken bijna alles zelf. Met passie en zoveel plezier staat ons vaste team voor iedereen klaar. En dat merken onze gasten, waardoor we ze weer terugzien in onze lunchroom. Zo leuk!”



BeachHouse Hotel - Sofie Bent

Plaatsingsdatum januari 2022


Iedere maand vragen we een van onze partners om hun ervaring met gastvrijheid te delen en zo elkaar te inspireren. Deze maand is het woord aan Sofie Bent, Hotel Manager bij het Beachhouse Hotel in Zandvoort. We vroegen Sofie hoe zij en haar team het verschil maken in gastvrijheid.


“Wij vinden het belangrijk dat onze gasten zich bij ons “thuis” voelen en een huiskamergevoel ervaren. In onze coffee corner zijn ze daarom altijd welkom om koffie, thee, muntwater of wat lekkers te pakken. Gasten waarderen dit enorm en maken dan graag een praatje met ons. Door ons kleine en betrokken team heeft de gast tijdens zijn of haar verblijf een vast gezicht. Dat creëert vertrouwen en écht persoonlijk contact. We vinden het belangrijk om alle focus op de gast te hebben. Een voorbeeld hiervan is dat onze gast voor aankomst al zoveel mogelijk gegevens zelf digitaal invult. Zo hebben wij tijdens de check-in alle aandacht voor de gast en zijn of haar wensen. We geven ze informatie en leuke tips over wat er te doen is in de omgeving. Dat is toch gastvrijer dan “wat is uw paspoortnummer"? Onze tips zijn voor onze gast ook altijd binnen handbereik via onze GuestCompass app. Zo bieden we niet alleen fysiek maar ook digitaal een optimale klantbeleving,” aldus Sofie.



Palace Hotel - René van Wielink

Plaatsingsdatum januari 2022


Iedere maand vragen we een van onze partners om hun ervaring met gastvrijheid te delen en zo elkaar te inspireren. Deze maand is het woord aan René van Wielink, General Manager bij het Palace Hotel in Zandvoort. We vroegen René hoe hij en zijn team het verschil maken in gastvrijheid.

Palace Hotel

“Het belangrijkste is persoonlijk contact. Oprechte aandacht door écht te luisteren naar je gast, gedurende zijn of haar gehele verblijf. We laten onze gast zich thuis en welkom voelen bij ons. Alvast een bedlampje aanzetten op de kamer als we weten dat gasten pas laat inchecken. Of een attentie op de kamer van een loyale gast. Wij vinden het leuk als gasten terugkomen naar ons hotel en laten dat blijken. Daarnaast vinden we het belangrijk om aandacht te besteden aan de sfeer in ons hotel. Zoals bijvoorbeeld op speciale dagen, van hartjes op het bed met Valentijnsdag tot sfeervolle kerstversiering in onze lobby tijdens de decembermaand. We merken dat dit enorm wordt gewaardeerd door onze gasten. Kortom gastvrijheid zit echt in ons DNA. Bij de selectie van een nieuwe medewerker vind ik de sociale vaardigheden dan ook een belangrijker criterium dan een afgeronde opleiding aan de hoge hotelschool”, aldus René.